Cap de setmana ramader a Setcases – Dissabte 30 i diumenge 31 de juliol de 2022

Programa any 2022

Actes del Cap de Setmana

Donar sal al bestiar és una pràctica habitual entre tots els ramaders d’alta muntanya. L’Ajuntament de Setcases vol protegir aquesta festa tradicional donant-li difusió i convertint-la en una festa popular. Com ja ha passat en anys anteriors, la collada de la Balmeta acollirà vaques, eugues i ovelles per tal de celebrar la festa que, així, recupera aquesta vella tradició.
A més de la donada de sal, hi haurà passejades amb ponis, esmorzar de germanor, ball country, concert, i moltes activitats més que, de ben segur, faran les delícies dels que ens visitin.

Un xic d’història

La “Donada de Sal a les Vaques” és un element clau en l’antic calendari ramader. Els animals que pasturen a l’alta muntanya pateixen de manca de sals minerals deguda a la seva dieta vegetal i a l’aigua de baixa mineralització; és per aquest motiu que els ramaders li han incorporat una aportació extraordinària de sal des de temps immemorials. Aquest acte, en l’actualitat es realitza de forma quotidiana un cop per setmana, però en temps passats calia el concurs de molta gent per poder-lo dur a terme.

A Setcases, es feia anualment per Sant Pere –a finals de juny- quan els ramats venien amb transhumància des de pastures més baixes, normalment de l’Empordà. Abans, com ara en aquesta època, el bestiar començava a omplir prats i closes i a encantar l’aire amb els seus mugits i renills.
Per tal de fer la pastura més manejable i rendible, es reunien tots els ramats del municipi en una sola ramada que podia aplegar milers de caps i que quedava a la custòdia d’un escamot de pastors.
La festa, es feia al mateix lloc on es fa ara, i reunia la gent del poble, que passava el dia menjant, bevent i cantant, sovint acompanyats d’algun músic de la comarca per a ballar.

L’actualitat

Des de la dècada dels noranta, aquesta festa tradicional es concep com un important atractiu turístic i diada de germanor. Un centenar de vaques, desenes de vedells, així com eugues i pollins es concentren a l’hora prevista a les saleres de la Balmeta, on els pastors, ajudats pel públic assistent, distribueixen la sal. L’esdeveniment atrau públic local i nombrosos turistes que volen conèixer de primera mà aquesta tasca ancestral dels ramaders setcasins i també participar-hi.
El to festiu de la diada així com la convicció que estem ajudant a perpetuar les nostres tradicions fa que cada cop més gent tingui ganes d’apropar-s’hi. És un dia per a gaudir de la bellesa paisatgística de l’entorn, de la natura, del contacte directe amb el bestiar, un dia perquè els menuts passegin amb ponis i aprenguin de primera mà com és la vida a pagès, així com un dia per a compartir el menjar i el beure i celebrar.

Com arribar-hi?

La collada de la Balmeta és a 12 km de Setcases, 10 dels quals són per pista de terra batuda de bon transitar per a tots els vehicles en uns 40 minuts. Se surt del poble en direcció a les pistes d’esquí i a 1,5 km s’agafa la pista forestal d’Espinavell. Just quan estem arribant al punt més alt de la ruta, un trencall a mà esquerra ens dura en poc temps fins al refugi de la Balmeta. Aquesta ruta és recomanable pels turismes, vehicles 4×4 i cavalls.
Per arribar-hi a peu serà millor que agafem el camí de Carboners o del Serrat que, travessant uns paratges meravellosos ens durà, en un parell d’hores –segons el ritme que portem-, fins al Refugi.
La roba d’abric és recomanable perquè sovint a l’alta muntanya les temperatures són més fresques.

I què més?

Per a completar el dia, La hípica Mas Batlló organitza una excursió a cavall per a pujar a la Balmeta i realitzar una ruta per l’entorn, així com passejos amb ponis per a la mainada.
Tindrem lloc reservat perquè els grups que pugeu a cavall els pugueu deixar. També aparcament per als grups de 4×4.
Un cop acabada la Donada de Sal, al poble de Setcases, a la tarda ens ensenyaran a ballar Country; tindrem un concert amb “Cors d’acord” i podrem continuar, després de sopar, amb més country al pub.
L’endemà diumenge aprendrem com es fila la llana i com es menen els ramats amb gossos d’atura, a més de degustar el conegut xai de Setcases, producte de proximitat, de la mà de les cuines del poble.
I, a més, podreu visitar l’exposició “Rapa Nui 3D”.

AQUEST ANY LA DONADA DE SAL ES FARÀ AL PLA DE MORENS A L’ESTACIÓ DE VALLTER 2000

QUAN LA DONADA DE SAL ES REALITZAVA A LA BALMETA, el camí per arribar era.

Notes:

• La carretera a la Balmeta estarà oberta de 9:00 a 14:00. Cal pujar amb Jeep / 4×4.
  • Cal portar esmorzar.
  • Els que veniu a cavall

Al poble de Setcases, trobareu una zona per deixar els remolcs, reservada per a vosaltres a la Closa d’en Xola.
    La collada de la Balmeta és a 12 km de Setcases, 10 dels quals són per pista de terra.

Se surt del poble en direcció a les pistes d’esquí i a 1,5 km, a mà dreta, s’agafa la pista forestal d’Espinavell. Just quan estem arribant al punt més alt de la ruta, un trencall a mà esquerra ens dura en poc temps fins al refugi de la Balmeta. Aquesta és la ruta recomanada pels cavalls.

A la Balmeta trobareu zona tancada amb corda pels vostres cavalls, a més d’arbres a prop per si els voleu deixar apartats.
    També hi trobareu un abeurador amb aigua
    Al tornar a Setcases, trobareu un tancat amb corda a la Font del Viver perquè pugueu deixar els vostres cavalls i continuar gaudint de la festa.

Convé que anuncieu la vostra visita per tal que puguem preveure l’aparcament a info@setcases.cat

• Els que veniu en tot terreny

Se surt del poble en direcció a les pistes d’esquí i a 1,5 km, a mà dreta, s’agafa la pista forestal d’Espinavell. Just quan estem arribant al punt més alt de la ruta, un trencall a ma esquerra, normalment tancat al públic per una barrera, ens durà en poc temps fins al refugi de la Balmeta. Aquesta és la ruta recomanada pels 4×4.

A la Balmeta trobareu zona d’aparcament pels vostres 4×4.
    Al tornar a Setcases, trobareu una zona d’aparcament a la Closa d’en Xola per que pugueu deixar els vostres vehicles i continuar gaudint de la festa.